Schrijf je in voor de maandelijkse inspiratie mail: The Entrepreneurial Playbook

6 take-aways voor spreken met impact

By Rosa Hoynck – van Papendrecht

&Rosa get in action brand strategy
In mijn vorige post deel ik al mijn ervaring en eerste 2 tips die ik heb meegenomen uit de training “Spreken met impact”. In deze post 6 take-aways die ik zelf probeer toe te passen in strategie presentaties en opdrachten.

1. Overtuig eerst jezelf
Wees nieuwsgierig naar het onderwerp en ga op zoek naar haakjes waardoor je zelf ook echt overtuigd bent. Ik zoek in branding presentaties altijd naar de emotie die ikzelf ook écht voel. Als ik het namelijk niet voel, dan voelt de ander het al helemaal niet en heeft het totaal geen zin om het over te brengen.

“Je kunt alleen je publiek overtuigen als je zelf overtuigd bent”

– Martin Luther King

Beeld je in waarom je presentatie zin heeft, wat precies het doel en gevoel is wat je wil overbrengen. Wat moet je publiek aan het einde weten en voelen? Voel je dit zelf ook zo?

2. Adem in, adem uit

Om bij jezelf te kunnen blijven in een presentatie helpt het om goed op je ademhaling te blijven letten. Adem rustig in en uit vanuit je buik, dit helpt je ook om rustig te blijven praten en af en toe eens een stilte te laten vallen tijdens het spreken.

Zodra ik spanning voel merk ik dat ik mijn ademhaling vaak onbewust al een tijdje inhoud en mijn schouders wat meer gespannen en opgetrokken heb. Door weer rustig te ademen, mijn schouders en lichaam te ontspannen bij een uitademhaling, krijg ik weer grip op mijn verhaal. Dit zorgt ook voor meer ontspanning bij het publiek. Ik oefen iedere dag deze buikademhaling, omdat het voor mij echt werkt in zoveel verschillende situaties.

3. Oog contact

Ik heb vroeger altijd geleerd om over je publiek heen te kijken met presentaties, echter dit werkt juist nog meer op de zenuwen. Daarnaast maak je hiermee juist geen contact met je publiek. Je verhaal komt krachtiger en meer authentiek over als je de mensen in de ruimte aankijkt. Je kan je verhaal hierdoor beter afstemmen op de sfeer en anticiperen als je merkt dat je bijvoorbeeld niet goed wordt begrepen.

Als ik merk dat het verhaal minder goed gevolgd wordt, probeer ik om mijn laatste zinnen opnieuw op een andere manier te herhalen. Ik verduidelijk wat ik heb gezegd. Soms check ik even of iedereen me nog kan volgen, zodat ik zeker weet dat het verhaal aankomt. Het is spannend om iedereen aan te kijken, maar het creëert zoveel meer verbinding tijdens het overbrengen van je boodschap.

4. Stilte

Iets waar ik nog steeds het meest moeite mee hebt, is de kracht van stilte. Door pauzes in je verhaal te integreren geef je de ander letterlijk ook even de ruimte. Ruimte voor reflectie, bezinning en ontspanning om het verhaal tot zich te kunnen nemen. Vaak zijn we bang dat we niet goed overkomen, dat de ander denkt dat we alle informatie niet op een rij hebben en het niet meer weten. Echter het tegendeel is waar, de ander snakt naar die pauze. Alle succesvolle, inspirerende sprekers maken altijd gebruik van pauzes om de betekenis van wat ze zojuist hebben gezegd echt te laten doordringen bij hun publiek.

“Gun je publiek en jezelf pauzes”

  1. Humor

Humor werkt ontwapenend, het ontlaadt een spanning bij je publiek en ook bij jezelf. Je hoeft niet de comedian uit te hangen, maar het gaat erom dat je wat meer luchtigheid in je presentatie brengt. Bijvoorbeeld om te beginnen met een anekdote, een vraag of opmerking die alvast subtiel linkt met je verhaal. Humor verbindt ook mensen en nodigt ze uit om te reageren. Het creëert een positieve sfeer in de ruimte, een sfeer die uitnodigt om open en eerlijk verhalen en ervaringen te delen. Deze interactie maakt dat je verhaal nog beter blijft hangen en wordt herinnerd.

  1. Het verhaal

Zorg ervoor dat je niet alleen in vakjargon gaat praten, maar dat je echt een verhaal aan het vertellen bent. De inhoud moet kloppen, maar je wilt ook dat je boodschap blijft hangen en dat mensen erover gaan nadenken of er zelfs iets mee gaan doen. Dit lukt door het verhaal simpel te houden en een emotie eraan te koppelen en mee te geven.

“I’ve learned that people will forget what you said and what you do, but they will never forget what you made them feel”  

– Maya Angelou

Mensen onthouden de emotie van je verhaal en die is nog sterker dan de daadwerkelijke inhoud. Ik zorg er altijd voor in branding presentaties dat de organisatie voelt dat zij niet de held zijn van het verhaal, maar degene voor wie ze een dienst of product leveren. Ik laat ze voelen welke betekenis ze vervullen. Deze emotie is zo krachtig, dat het blijft hangen. Dus concreet: maak mensen nieuwsgierig, stel een vraag, geef concrete voorbeelden, hou het geloofwaardig en roep emotie op.

Hulpmiddelen

Wil je meer leren en oefenen dan heb ik nog een paar handige hulpmiddelen:

  • Boek De Plakfactor – voor het samenstellen van een verhaal dat blijft plakken.
  • Gronding oefening van Great Communicators voor stabiliteit en ontspanning net voor je een presentatie of belangrijk gesprek hebt.
  • Training Spreken met Impact zelf gaan volgen bij Great Communicators!
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
The Entrepreneurial playbook

The Entrepreneurial Playbook

Maandelijkse (gratis) inspiratie mail voor ondernemende types over (personal) branding, mindset en creativiteit en finance.

 
 
You
&Rosa merkstrateeg coaching

Zullen we even persoonlijk kennismaken?

Ik denk graag met je mee hoe jij jouw organisatie- en businessplannen verder kan brengen. Tijdens een vrijblijvende digitale koffie date maken we kennis, kletsen we over jouw business en geef ik tips.