Al jaren ben ik gefascineerd door het onderwerp. Voor mij bevat branding de ultieme mix van psychologie, communicatie en daadwerkelijk zichtbaar maken waar je voor staat en wat je komt brengen. Of eigenlijk, hoe je wilt dat anderen dit daadwerkelijk waarnemen.
Iedereen bekijkt de wereld door zijn eigen bril en vanuit zijn of haar eigen perspectief. Ook al ben jij niet actief met je merk bezig, betekent nog niet dat anderen dat ook niet doen. Mensen denken in hokjes, we zijn namelijk altijd op zoek naar patronen als onderdeel van ons overlevingsmechanisme. Anderen hebben dus allang jouw organisatie of jou als merk in een hokje geplaatst, bewust of onbewust. Wanneer dit hokje zich heeft gevormd wordt het erg lastig om daar nog verandering in aan te brengen.
Branding helpt je doelgroepen (ook wel stakeholders) om te ordenen. Om te kiezen. Mensen krijgen duizenden berichten per dag en dat wordt alleen nog maar meer. Om een snelle selectie te kunnen maken tussen al die berichten maken we gebruik van short heuristic cues. Mentale short cuts om tot een beslissing te kunnen komen: dit wel, dit niet. Wat jouw merk uitstraalt helpt in dit beslissingsproces.
ย
“A brand is not what you say it is, it is what they say it is”
– Brian Collins
Ook al bestaat jouw merk in het hoofd van anderen, je kan mensen nog wel sturen. Door je acties, tone of voice, look & feel en communicatie kun je mensen wel een bepaalde richting meegeven. Je kan dit niet volledig controleren en dat moet je ook niet willen. Maar als jij geen sturing geeft aan de perceptie van je merk, dan doen anderen dat voor je.
Branding is niet alleen een (nieuw) logo en een kleuren palet. Branding helpt jou, je gehele organisatie en potentiรซle klanten of werknemers richting te geven en bij het maken van beslissingen. Keuzes maken. Het heeft invloed op alle afdelingen binnen je organisatie en op je organisatiecultuur. Uiteindelijk maken de mensen binnen je organisatie namelijk het verschil. Door een heldere strategie neer te zetten, kunnen mensen in je organisatie ook de bijpassende acties uitvoeren, die in lijn liggen met het merk.